Saturday, January 5, 2013

Malaysia: Lets Rise and Shine

Alhamdulillah. Akhirnya tahun ni berpeluang jugak menjejakkan kaki keluar dari Czech. Mungkin cara dan kompas yg diatur salah tahun lepas. Ibrahnya 1: niat itu penting #Hadis 1 ^^

Program Winter? Jalinan Ukhwah Musim Sejuk? JUMS?
"Eh, ko pergi ke program tu? Baik ngat ko ni.Sepanjang hidup aku kat sini, xpenah lagi aku pergi JUMS or sama waktu dengannya"*anonymouseA*
O.o
"Sebab aku xcukup baiklah aku pergi. Pergi xbermakna baik, dan yg xpergi xbermakna xbaik.Allah dah bagi kelapangan dalam masa, sihat tubuh badan dan duit, jadi pergilah."*anonymouseB*


Mula2 bila dah jejakkan kaki kat bumi Edin ni, rasa cam kerdil sangat.*memang la aku kerdil pon*.Tb2 rasa sedih. Mungkin aku mempunyai ramai kawan kat FB, Instagram, Twitter bagai. Tapi dalam lingkungan ikhwah kat proram ni, xramai yang aku kenal. Tb2 rasa cam nak balik Olomouc ngadap buku anat ngan histo. Takut sangat time tu tak dapat teammate or dormate yg aku xkenal lansung.

Nak dikatakan jodoh, ya, memang aku dapat teammate ngan dormate dengan orang yg aku rapat bebeno.LOL.Tapi, sebenarnya, bila dah berkenalan dengan orang lain seyes sgt bes. Xsemestinya kawan yg kite ad sekarang is da best, and xbermaknanya org yg belum jd kawan tu xbes. FAHAMTUM? Org kat sini semua sgt hebat. Umur muda baru 22 dah final year.Yg membuatkan lagi sejuk memangdang is diorg punya knowledge in ISLAM.KAGUM!And kekaguman bertambah bila aku tahu sebenarnya ramai je di antara ikhwah kat sini yg pestime join program ni. Semoga kita sama2 tersabat di jalan ni.Amin

Part yang paling bes dalam program ni: Sebelum makan mesti suap at least 5 org. And waktu explorace race, memang ada peraturan xboleh berpeluk tubuh or masukkan tgn dalam jaket.
Mungkin perkara ni nampak kecik, tapi dalam maksudnya. U GET WHAT I MEAN?

Ibrah 2:Jangan ego.Jangan sombong.Buat kawan.Kongsi ilmu.Itu lagi sweet dari amek gamba 'sweet' ngan BF.=.="

Just apa yang nak disampaikan is, if berpeluang, seriously pergi. Sebab kalau kat Malaysia, memang xlah nak join program macam ni kan?Ke aku je? Wallahualam...Tapi memang aku akui susah kalau nak buat kawan baru, nak duduk dalam bulatan sama2, kongsi ilmu ngan rakan sebaya yang ada kat Malaysia. Mesti je ada hal lain.  Mungkin Malaysia itu negara Islam, tetapi ditakdirkan bukan bumi tarbiyah untuk aku. Sedih.

Dan Mungkin itu peranan kita untuk kembalikan negara kita, bangsa kita kepada haknya. Let's Rise and Shine.

1 comment:

Kech-ING Bel-ING