Wednesday, June 27, 2012

cabaran dan nikmat

Alhamdulillah...happy sangat.akhirnya dapat beli tiket balik dengan harga murah 'sikit'. 'sikit'. xdelah murah mana pon.1000 euurooowww... lepas transaction bayar tiket td teros termenung tgok angka dlm bank.sikit.sobs3. padan muka kau. boros lagi. =.=" tapi, apa2 pon. alhamdulillah. free2 je duit masuk 700 euro sebulan.setakat ni cukup makan je xpenah kebuluq pon melainkan diri sndiri malas masak.tu pon duit rakyat. xbersyukur lagi ke? so, kenelah berusaha bersungguh2 bia duit rakyat tu berbaloi :D

precious..pestime beli tiket kapal terbang. oh, saya dah besar ^^

Selama ni aku selalu rasa yang aku duk belajar kat sini ni adalah ujian dan cabaran aku. betapa susahnya nak lulus satu exam tu hanya Allah yang tahu. belajar nak rak pon tapi kalau bukan rezeki terblurrr jugak xtau nak cakap apa depan examiner. lagi sadis, kita sorg je dapat soklan yang susah sedangkan ada je org lain study lagi sikit, tapi tuptuptup dapat soklan sng, pastu lepas. #truestory.tipu kalau aku xsedih. tak mengeluh. Tapi aku tahu, Allah Maha Memahami dan sebaik2 perancang.

Tapi, semalam aku baru sedar...

Sepanjang aku exam ni...memang Dia jelah jadi peneman aku. makin gagal, makin dekat aku padaNya. Dia yang memahami diri hambaNya sebaiknya. Sebab Allah bersabda (maksudnya):

"Manusia apabila ditimpa bencana dia menyeru kami, kemudian apabila kami berikan nikmat Kami kepadanya dia berkata"Sesungguh aku diberi nikmat ini hanyalah kerana kepintaranku"Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui" (39:49)

Benda yang selama ni aku rasakan cabaran, hanyalah cabaran dunia. walhal, ianya adalah nikmat akhirat.

Nanti balik rumah, memang benda tu takleh dinafikan. Satu nikmat yang nyata balik Malaysia. Dapat jumpa family, dapan makan sedap2. Tapi, aku takut sangat. Dahlah aku kuat tido. Tido melampau2 sampai ibadah kurang, masa banyak sangat terlapang diisikan dengan benda xsepatutnya, makan banyak sangat sampai malas utk bangun bersyukur kepada pemberi makanan tu. Ya Allah, mintak jauh dari perkara2 ni. Memang balik Malaysia tu nikmat, tapi nikmat dunia dan cabaran akhirat.

Apa2 pon, kena balik jugak. Hati mak perlu dijaga juga. Yang penting, jangan lupa Hak Allah. macam mana nak buat?

"Sesungguhnya  aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran danSunnahku." dipetik dari khutbah terakhir Nabi Muhammad SAW

Kepada kawan2 yang tengah cuti riang ria, SELAMAT BERAMAL. MOGA KITA SEMUA MENEMUI JALAN-NYA. UKHWAH FILLAH <3

p/s:rindunya usrah comel nanti...sobs3

No comments:

Post a Comment

Kech-ING Bel-ING